Selasa, 12 Ogos 2008

DI Lautan Ilmu





Aku menulis dengan kesedaran ,
Aku menulis dalam tenang...
Di sini, aku hanya pesantri,
Yang berdagang santri,

Di sini, aku hanya pelayar, di lautan ilmu yang dianugerah ilahi,
Cuba meraih setits ilmu Illahi,
Bintang di langit menjadi pedoman,
Buat diriku si pelayar...

Di sini, aku masih lagi aku,
Cuba berasimilasi dengan mereka

Siapa aku di lautan ini?
Adakah aku akan karam seperti mereka yang karam dilambung gelora nafsu?
Atau kan pulang dengan ilmu barakah ,

Siapa yang dapat memberikan aku jawapan yang pasti?
Siapa yang mengetahui nasibku ini?

Perlukah aku mengetahui apa yang akan terjadi?

Oh Jasmaniku yang lemah,
Janganlah kau cepat mengalah, hatimu ini butuh pengorbananmu,

Oh Rohaniku yang lemah,
Janganlah kau pula akan tanggungjawabmu,
Sedang kau mencari bekalan di dunia, jangan lupa akan bekalan akhirat...

Oh hatiku..
Kukuhkan tekadmu , jgn terpedaya akan hasutan nafsuku....

Tiada ulasan: