Ahad, 23 Ogos 2009

Riba’- Jangan sulitkan lagi keadaan!! (siri 1)

Assalamualaikum,


Ramai dalam kalangan penuntut ilmu Kewangan Islam berkeyakinan system perbankan islam yang diamalkan “bukan yang sebenar”. Ada yang terlalu pesimistik dengan mengaggap sistem perbankan islam hanyalah “bullshit”. Pada tahun lepas, ana berkesempatan melawat Kementerian Kewangan Malaysia. Program lawatan ini dianjurkan oleh Kelab Kewangan Islam UDM. Dan dengan tersentaknya hati ini apabila pegawai kementerian sendiri berkata “ Kewangan Islam ini Bullshit (nonsense) je, just tukar istilah sahaja kan? “ . Tak sampai sebulan menuntut Ilmu kewangan islam, kini terpaksa berdepan dengan Pegawai MOF yang beragama islam (berdasarkan namanya) beranggapan bidang ini hanya bidang hipokrit(munafik) . Bagi sesetengah golongan, mungkin Islamic banking hanya terjadi apabila interest ditukar kepada caj, pinjaman kepada perkongsian. realitinya? Tidak!!

Itu kisah tahun lepas, pengalaman dengan pegawai MOF yang mungkin tidak sempat belajar bidang ini. Bagaimana dengan penuntut – penuntut bidang ini yang hanya mempelajari bidang ini disebabkan pertumbuhannya yang kian pesat dan menguntungkan? Beberapa hari yang lepas saya pernah berbincang dengan beberapa orang kawan mengenai realiti hidup ini, betapa banyak perkara yang bersangkutan dengan riba kita lepas pandang. Kata – kata Rasulullah bahawa di akhir zaman, riba ini akan bertabuaran seperti debu dan tidak akan lepas daripadanya memang benar. Mungkin ramai yang tidak tahu, Riba Jahiliyah yang diamalkan sejak zaman Jahiliyah masih lagi teramal dalam kehidupan kita seharian. Riba Jahiliyah (juga digelar Riba Al-Quran kerana disebut pengharamannya di dalam Al-Quran) berlaku apabila berlakunya penambahan apabila pinjaman itu ditangguhkan bayarannya. Misalnya sekiranya seseorang itu meminjam RM 100, dan mesti membayar kembali dalam masa 10 hari. Kemudian gagal dibayar, maka pemberi hutang meminta tambahan RM 1 sebagai denda tambahan dan hutangnya kini berjumlah RM 101. RM 1 itu ialah riba. Bagaiman dengan institusi seperti perpustakaan yang mengenakan denda sekiranya pengguna lewat memulangkan buku? Itu semua ialah denda. Satu kebenaran yang sedikit sebanyak menusuk dibenak hati lantaran saya sendiri bekas Pengawas Pusat Sumber dahulu.

Adakah sesuatu yang melampau sekiranya Perpustakaan dicap sebagai institusi riba’? ya saya setuju, memang melampau. Tetapi hukum tetap hukum, sekiranya sesuatu itu sudah dicap haram dalam islam. Maka ianya kekal haram (melainkan haram sementara). Bagaimanapun , Allah Maha Mengetahu, tidak akan menutup kesemua jalan untuk dilalui hamba-Nya. Jalan yang sepatutnya untuk denda bukan melalui “tambahan”(riba) tetapi boleh jadi melalui larangan pinjaman buat sementara waktu. Atau melalui denda kerja amal di Pusat Sumber. Bahkan dana yang dikutip daripada bayaran denda lewat pulang buku tidaklah terlalu lumayan. Tidak keterlaluan kalau saya katakan tidak membuahkan hasil. Denda RM0.10 sehari tidak akan menipiskan poket pesalah dan acap kali mereka mengulangi kesalahan yang sama.

Adakah sesuatu yang menyulitkan andai kita mengamalkan ilmu diatas? Andai kalian tidak mahu terlibat dengan riba’ Al-jahiliyah, jangan lewat pulang buku. Mudah bukan? Kita sentuh contoh lain. Seorang teman bernama Jamil(bukan nama sebenar:D) meminjam motor daripada Rahmat (bukan nama sebenar). Rahmat mensyaratkan Jamil memulangkan motornya dengan tangki minyak terisi penuh. Walhal pada asalnya tangki minyaknya tidak penuh. Juga ada penambahan. Tetapi riba ini tidak diistilahkan sebagai Riba Al-Jahiliyah(selain digelar Riba Al-Quran, turut digelar Riba al-Nasiah(hutang). Riba ini dipanggil Riba al-Fadl (Tambahan). Bagaimana nak mengelak daripada terlibat dengan riba jenis ini? Jangan mensyaratkan tangki minyak diisi penuh. InsyaAllah membantu seorang sahabat lebih bernilai(pahalanya) daripada minyak motor(harga minyak RON95 pun murah :D)

InsyaAllah akan bersambung di siri kedua....

Selamat Berpuasa.!!

Tiada ulasan: