Sabtu, 30 Mei 2009

Kerana Cinta, ku korbankan Cita - Cita


Assalamualaikum,

kerana cinta, ku korbankan cita - cita. Bagi yang berdarah pesimistik pasti akan menyangka cinta yang diri ini cuba bicarakan ialah cinta remaja yang "entah ke mana - mana" . Erm , Semalam diri ini diizinkan oleh Allah S.W.T untuk berjumpa dengan sahabat lama, Safura, yang sudah hampir 5 tahun tidak berjumpa. Safura ialah kawan baikku yang kukenal sejak aku berpindah ke kajang 11 tahun yang lalu. Dialah juga saksi kepada beberapa situasi "dilema" yang diri ini lalui.

Dia kini bekerja di sebuah kedai cermin mata; NR Optometris di Taman Mesra, bersama - sama dengan kawan lamaku, Ridzuan. baru sahaja selesai mengikuti pengajian Dip. di UiTM. satu yang menjadi persoalan , kenapa dia tidak mahu sambung belajar seperti yang lain?

persoalan ini membuka cerita duka. Ayahandanya telah kembali ke Rahmatullah, dan dia kini menjadi kakak sulung merangkap anak yang bertanggungjawab kepada keluarga . kerana cinta kepada keluarganya, dia memilih untuk mengorbankan cita - citanya.

diri ini tidak pernah kenal secara rapat dengan Allahyarham . Allahyarham pernah mendeklamasikan sajak nukilan ku sewaktu majlis sambutan kemerdekaan di taman perumahan mereka. cukuplah diri ini katakan Allahyarham seorang yang baik. cukup baik...Semoga Allah memberkati keluarga ini, merahmati Allahyarham.

situasi ini bukan kali pertama kulihat, Elfiandri, juga sahabat baikku memilih untuk bekerja dan membantu menyara keluarga memandangkan dialah anak sulung dan ketua keluarga. dan kini, dia baru melaporkan diri untuk mengikuti pengajian Dip. in Mass. Com . begitu juga sepupuku, Irwan yang muda setahun berbanding usiaku, dia juga memilih untuk bekerja untuk membantu keluarga, dia bekerja selepas SPM, untuk membantu kakaknya yang kini menuntut di sebuah universiti di pantai timur.


diri ini sendiri pernah melalui sendiri keadaan sebegini, bekerja dan belajar secara fulltime pada masa yang sama. buat kalian, yang sanggup menukar bidang , berhenti belajar,semata - mata kerana cinta pada keluarga. Salute!! tahniah kerana sanggup mengorbankan impian diri sendiri demi impian orang lain. demi cinta. mungkin ada suara - suara halus berkata dr belakang, ujian mereka tidak terlalu besar. tak payahpun. andai suara - suara itu sendiri melalui jalan ini, mereka pasti terbisu.

mereka yang mencintai ilmu pasti teras perit taktala berpisah dengan kekasihnya. hidup bersantri bukan sesuatu yang mudah. banyak yang perlu dikorbankan, dan lazimnya antara cinta dan cita - cita, mereka yang mencintai ilmu pasti akan mengorbankan cita - cita mereka. sebab mereka tahu. Allah akan menggantikan cita - cita mereka dengan yang lebih baik.

Insya Allah.

Buat Safura, sahabatku yang kehilangan yang tersayang. Ku harap kalian kekal dalam ketenangan menikmati kasih sayang Allah.

bersama - samalah kita sedekahkan al - fatihah buat Arwah.


Assalamualaikum.

Tiada ulasan: