Selasa, 2 Jun 2009

hipokrit; kekal atau berubah

Assalamualaikum,

sesiapa yang pernah membaca post saya yang bertajuk
Kembali menjadi Azizul yang asal tentu pernah membaca petikan

Do I Need to Change? Yes , to the better one, but how is the better one? I knew how is it. Just wait and see….
bagi diri ini, apabila seseorang itu tidak pernah berubah...ada "something wrong" dengan dia. Umum selalu mendengar,

jangan hipokrit, jadi diri awak sendiri


tidak kurang juga ada yang berkata

kau kenalah berubah!

jadi mana satu yang perlu kita ikut? bagi diri ini, sekiranya kamu berubah, kamu bukan menjadi orang lain. kamu kekal dengan identiti kamu yang dah berubah! apabila seekor ayam membesar, dia akan menjadi "bapak ayam" :D hehehe... beridentitikan ayam. tapi kalau dia tak sedar diri, dia mungkin akan jadi "bapak ayam" yang berlambak di lorong2 gelap di kota raya. :D

kalau saya berubah lepas ini, itu ialah satu realiti, satu proses hakiki yang telah ditentukan sejak azali. Tetapi saya juga mempunyai tanggung jawab untuk berubah mengikut acuan yang saya pilih.

bagaimana acuan begitulah bentuk kuihnya

itulah pepatah melayu kan? tapi siapa yg tentukan acuan itu?


Rasulullah Shallallahu `alaihi wa sallam bersabda, "Setiap anak yang lahir, dilahirkan dalam keadaan suci dan islam, yang menjadikannya Yahudi, Nashrani, atau Majusi adalah orang tuanya" (HR.Al-Bukhori)


Ya, andai anak ibarat kain putih, ibu bapalah yang mencoretkan warna - warna, merekalah yang akan memateri nilai - nilai, sama ada ,baik atau buruk ke dalam diri anak - anak. Jadi adakah mereka juga yang perlu dipersalahkan andai kain yang dicorak membawa nilai buruk kepada masyarakat? Adakah ibu bapa yang perlu dipersalahkan andai anak gadis mereka berpeleseran bersama - sama dengan jantan bermata kelawar? Bagaimana pula dengan tanggung jawab masyarakat?


secara jujurnya kita semua sedar, dalam Islam, jiran dan masyarakat ialah sebahagian daripada hidup kita. Kita salah satu substance dalam masyarakat. secara kolektifnya kita juga perlu mengambil berat hal - hal berkaitan masyarakat kita, termasuklah perkembangan anak muda di persekitaran kita. Saya lihat kebanyakan anak muda "sedarah"(Berketurunan Bawean) dengan saya kini sesat dalam kabus hedonisme, bahkan peratusan mereka yang menyambung belajar selepas menduduki SPM rendah berbanding masyarakat melayu. Masyarakat sekitar juga kini berubah, saya lihat kurang sikap ambil tahu dalam masyarakat kami. berbeza dengan sewaktu kawasan perumahan itu ialah kawasan rumah setinggan. InsyaAllah saya akan mengusulkan kepada "golongan tua" supaya mereka membuat sesuatu demi anak muda kami.


Masyarakat memainkan peranan penting termasuklah rakan - rakan , itu tidak dapat dinafikan. Jadi bagaimana dengan diri kita sendiri? Sekiranya ibu bapa dan persekitaran membawa pengaruh kepada kita, adakah kita akan gagal akibat daripada faktor ini? adakah kita tidak mampu menghentikan proses ini sama sekali? Ya, tentu sekali , kita turut sama memainkan peranan dalam menentukan jalan yang kita ingin lalui. Jalan yang hendak dituju, mereka hanya petunjuk jalan, yang akan melaluinya adalah kita. Sekiranya saya mengikut arahan ayah saya yang mahu saya belajar ilmu agama di pesantren di Indonesia sewaktu saya berusia 12 tahun, mungkin saya tidak akan menaip sekarang ini, mungkin saya tidak akan kenal siapa anda (pembaca yang saya kenali) mungkin saya ialah seorang yang lebih baik, lebih musleh, lebih soleh kepada ibu bapa, mungkin Wallahu 'alam . Tetapi waktu itu saya menolak, saya memilih untuk bersama dengan ibu saya, dan memilih untuk mengikut arahan ibu saya berbanding arahan ayah saya. Itu adalah pilihan yang saya pilih, dan saya tidak menyesal


Begitu juga pilihan yang mendatang, kita akan berubah, corak - corak di "kain" yang dahulunya dilukis oleh kedua ibu bapa, kita turut sama mencoraknya. Adakah kita ingin kekal muslim, atau menjadi munafik, bukankah itu kehendak kita sendiri? Kita bukan dari golongan Jabariah, juga bukan dari golongan Qadariah. Aqidah Jabariah melahirkan golongan bersifat fatalistik, manusia terpaksa bertanggungjawab atas ketentuan Allah S.W.T . Mengibaratkan diri mereka ibarat kapas yang akan menuruti aliran angin.Qadariah pula mendidik manusia menjadi optimistik. Manusia yang menentukan baik buruk kelakuan mereka. kita bukan daripada kedua - dua golongan. Allah menetapkan baik buruk kita, bergantung pada usaha kita untuk meraih ketentuannya.


Pernah tercatat dalam sejarah Islam bahawa Saidina Umar al-Khattab menolak pemergiannya ke negeri Syam tatkala berlakunya wabak taun di sana. lalu ada orang berkata kepadanya: Adakah tuan hendak lari dari takdir Tuhan? Ujar Saidina Umar: Kita lari dari takdir Tuhan kepada takdir Tuhan. Proses pencarian identiti diri saya masih belum berhenti. Ya saya muslim, anak sulung, pelajar dll. identiti bukan sekadar pengenalan diri, bukan sekadar jati diri, mencari identiti bermaksud mengolah kelemahan yang kita ada menjadi kekuatan kita dan mengukuhkan kekuatan kita dengan amalan dan pengetahuan. Berapa ramai yang menggunakan potensi tubuh badannya 100% ? ramai yang menjadikan otak sebagai kayu pengukur, saya pilih contoh lain yang lebih mudah , mata. berapa ramai yang menggunakan matanya secara optimum (memandangkan mata saya agak "rosak/rabun je) menggunakan mata untuk melihat keindahan dan keagungan ciptaan Illahi disamping menjaga mata (ingat tu....)



Ibu bapa, dan masyarakat ibarat angin di tengah lautan , dan kita ibarat kapal layar, untuk menuju ke jalan yang lurus, untuk mencapai Mardhotillah, untuk mencapai taraf seorang Mukmin. andai angin melintang adakah kita mengubah arah angin? Mampukah kita? andai kita nak menjadi seorang yang alim, dalam kota kejahilan adakah kita hendak membuang masyarakat kita lalu hidup nafsi nafsi? Jalan yang terbaik ialah kita mengubah layar kita, kita seiringan dengan angin, dan melayar ke laluan yang lurus, menuju ke arah Agama yang satu.

Justify Full
ingat. mengubah layar, bukan mengubah angin. !

InsyaAllah , andai kalian melihat saya berbeza dengan apa yang kalian sangkakan, itu bukan hipokrit. Hipokrit itu satu istilah yang berbahaya, sama istilahnya dengan munafiq . Apa yang kalian lihat ialah saya, kita tidak akan kenal 100% orang disekitar kita. Doakanlah saya berubah menjadi Mohammad Azizul Bin Abd Aziz yang lebih baik berbanding semalam. Amin....



Tiada ulasan: