Jumaat, 5 Jun 2009

Business Minded

Assalamualaikum,

Kali ini diri ini nak bercerita tentang insan business minded. Rata - rata yang kenal saya tahu yang saya ni bizmid(skingkatan utk business minded) . Kecenderungan kepada dunia perniagaan. Sewaktu saya di tingkatan 3 , saya pernah mengambil ujian analisis inventori kendiri. dan hasil ujiannya saya berkod ISA (Investivative, Sosialist, Artistic) erm.... takde pun E for Enterprising. Kemudian saya mengambil semula ujian ini dengan keputusan saya berkod ESI . Maknanya saya cenderung ke bindang Business. Macam mana kod ini boleh berubah ya?


Pergunakan Otak yang dianugerahkan sebaiknya!!


Saya mula menceburkan diri dalam bidang perniagaan seawal usia 8 tahun(tak lah hebat sangat ) sewaktu itu saya berniaga dengan menjual trading card(kad dengan imej karakter Dragon Ball) dan sewaktu saya di tingkatan 3 saya kehilangan Handphone saya. nak buat mcm mana?..... so... berniagalah. Dengan menggunakan deria keenam(chit...poyo...) saya mencari peluang yang ada ... jual beli buku teks... nak tahu kenapa? time tu waktu cuti sekolah. org sibuk2 nak beli buku teks. Tapi mak ayah kan selalu bz? so.. saya belikan lah, dapat upah, nak tambah lagi? time tu gaklah ada promosi buku teks sebanyak 20% dan promosi buku rujukan sebanyak 40% wah.. kalau saya jual buku teks sebanyak 5 buku. saya dapat 1 buku percuma kan? .. ada lagi, time tu gak lah kita wat bisnes jual buku second hand. buku kita beli dengan harga 40% dan kita jual balik dengan nilai sebanyak 60%. keuntungan yang dicari memang just 20% je .so... dapatlah beli handset. waktu tu kita kecik lagi. ari2 g kajang bawak beg berat2.... hurm... tak terlupa punya pengalaman.

ada banyak peluang perniagaan yg saya jumpa. contohnya awal tahun ni tengah2 nak top up hp tiba2Celcom berikan bonus Kredit 2 kali ganda . kalau kita top up kali pertama RM 100. kita dapat nilai RM 200 , tapi dia bagi secara beransur2 la... kadar maksima berapa? erm.... teka lah... rahsia so, lepas ni... try buka mata luas - luas dan cuba tanamkan dalam doa harian . Minta dimurahkan rezeki oleh Ar - Rahman. Azizul selalu teringat kata - kata seorg panel dalam forum di Astro Awani.


Idea is just idea until you change it into opportunity


Apa pendapat kalian tentang bizmid ni? okey tak? 9 daripada 10 pintu rezeki lewat perniagaan. Berapa ramai ulama' yang kita kenali bergelar usahawan? Rasulullah SAW ialah model utama seorang usahawan, begitu juga Saidina Usman Bin Affan dan Saidina Abdul Rahaman Bin Auf . Dengan Izin Allah S.W.T , Perdagangan yang menjadi nadi nusantara suatu masa dulu menyebabkan Islam menapak di bumi bertuah ini. sekarang ummat kekurangan tokoh perniagaan. Jom kita berjihad dalam medan ekonomi!!!!!! kita kena mengaku bahawa kuasa politik dunia dikuasai oleh tokoh ekonomi. Macam di A. S , adakah kalian yakin Obama ialah orang paling berkuasa di dunia? hurm.. ada berlambak - lambak seteru islam dalam bidang ekonomi, Juara Tembakau ->Phillips Morris, Juara Pelaburan Warren Buffet , Juara Media Rupert Murdoch. hai kawan... adakah kalian nak terus dipukau oleh kotak hantu bernama TV ? Wake Up!!!

Tetapi, kenapa ramai Bizmid yang penipu ek? itulah idup mencari rezeki ek? kita hidp ni bukan nak cari rezeki je.. duit kat poket kita ni selagi tak memberi manafaat kepada kita tak digelar rezeki pun. yg dicari2 tu hanya harta2 je.. bukan rezeki. Sampai sekarang diri ini mencari kenapa para Mujahid dulu dapat hidup dalam keadaan panas terik, dalam keadaan yang payah dan masih mampu bertempur di medan jihad dengan gagah. walhal mereka membiasakan diri mereka dengan puasa di siang hari dan tahajjud di malam hari ( rasanya dah dapat jawapan lepas dok pening kepala baca beberapa buku tentang khasiat tahajjud dan puasa)
Wahai Bizmid sekalian (lagi2 yang dok ngajak g join skim2 "mengarut") ingat. hidup hanya sekali. Carilah bekalan dengan secukupnya. ambil dunia seperlunya.

Wallahu 'alam

Tiada ulasan: